fredag 20 januari 2012

Whoopie Pies


Jag bakade faktiskt dessa whoopie pies redan i somras, men har inte fått tummarna loss att lägga ut dem innan. Men här är de! 
Jag hade hört och läst mycket om dessa, och var förstås väldigt nyfiken. Många som jag bjöd dessa på tyckte att de var väldigt goda, och det var inga problem att få slut på dem :-) Själv vet jag inte om jag blev lite besviken, kanske för att förväntningarna var så stora.... Men det var absolut inget fel på dem, och en god chokladsmak. Jag har några fler recept jag vill testa så återstår att se om jag blir mer nöjd med dem! 
Receptet är hämtat från Cupcakesfluffan, som har hittat det på en amerikans sida. Originalreceptet ger 18 kakor, men de blir så enormt stora, så jag gjorde 40 stycken, fortfarande stora, kakor. 
Det är delvis amerikanska mått i receptet, en cup är ca 2.25 dl.

Whoopie pies
40 stycken, 20 dubbla
113 gram smör
1 cup farinsocker
1 ägg
1/4 cup kakao
2 cups mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 tsk vaniljextrakt/arom
1 cup mjölk
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Rör smör, ägg och farinsocker mjukt.
  3. Blanda mjölk och vaniljextrakt i en liten skål.
  4. Blanda alla torra ingredienser i en skål.
  5. Rör först ner de torra ingredienserna sedan mjölken och blanda till en smidig smet.
  6. Klicka ut runda kakor på ett bakplåtspapper. Lägg dom inte för tätt då de flyter ut en del.
  7. Grädda mitt i ugnen i 12-15 minuter.
  8. Låt dom kallna helt.
Whoopie Pie frosting:

226 gram smör
1 1/2 cup florsocker
1 1/2 tsk vaniljextrakt/arom
1 burk marshmallowfluff


1. Blanda samman alla ingredienser till en mjuk frosting.
2. Lägg ihop dom två och två med frostingen emellan.


4 kommentarer:

  1. Jag har också gjort whoopie pies någon gång, och hade också otroliga förväntningar när dom diskuterats så mycket. Tyckte väl ungefär som du sedan om smakupplevelsen, men kanske också borde pröva många olika recept (t.ex. det här, jag hade ett annat :)).

    SvaraRadera
  2. dessa är jättegoda och min favorit då på whoopie fyllning.marshmallow fluff är vansinnigt gott.dina blev jättefina.

    SvaraRadera
  3. Har en så länge bara testat ett recept. Har haft baktorka i huset. Försöker gå ner några kg och ha inte karaktär att inte smaka på de jag bakat..

    SvaraRadera
  4. Har aldrig gjort whoopies... dina ser jättegoda ut!

    SvaraRadera