onsdag 25 januari 2012

Bagels





När jag var liten gjorde min mamma ibland bagels, och jag tyckte det var jättegott!
Häromdagen blev jag sugen på det, så det fick bli lördagsmiddagen. Det är inte alls svårt att göra, ganska få ingredienser och lätt att baka ut. Sen kan man ju fylla dem med det man tycker bäst om. Godast tycker jag är färskost och lax, eller en ägg-curryröra som min mamma alltid gjorde. 
De som blir över kan åka i brödrosten morgonen efter och ätas med philadelphia. Mycket gott!
Man kan tycka att bagels kanske inte är det nyttigaste, en bagel ger 7pp enligt viktväktarna. Men eftersom de är så kompakta blir man tvärmätt på en! 


Receptet ger 12 bagels, och är hämtat ur Leilas "One more slice"


25 g jäst
5 dl ljummet vatten
1 msk
salt
2 msk flytande honung12-13 dl vetemjöl special
Vatten till kokning
 


1 st Uppvispad äggvita

1. Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, salt, honung.
2. Tillsätt lite mjöl i taget.
3. Arbeta degen i maskin i cirka 5 minuter. Degen skall vara stum och ganska hård.
4. Låt den jäsa i bunken till dubbel storlek under bakduk i cirka 50 minuter.
5. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 12 bitar.
6. Forma varje bit till en rund bulle och tryck ut ett hål i mitten med hjälp av pekfingret. Snurra degbiten runt fingret så att en större ring bildas, hålet ska bli ganska stort, det jäser ihop mycket!
7. Jäs bagelsen under bakduk på en plåt med bakplåtspapper i cirka 45 minuter.
8. Koka upp vatten i en stor kastrull.
9. Sätt ugnen på 175 grader.
10. Koka degringarna i vattnet, några i taget, i cirka 2-3 minuter på varje sida.
11. Låt dem torka av på en ren kökshandduk.
12. Lägg över dem på plåten med bakplåtspapper och pensla med uppvispad äggvita.
13. Grädda bröden gyllene mitt i ugnen i 20-25 minuter.

6 kommentarer:

  1. Bagels, som är så gott och jag gillar att ha philadelphia på!

    SvaraRadera
  2. Bagels är ngt som jag år ut och år in tänkt prova göra men blir aldrig av. Men nu när du skriver att det är rätt lätt så kanske kanske jag skulle pröva på detta!

    SvaraRadera
  3. åh bagels är ju så himla gott,älskar när de blir precis klara,lite smör och ost och ja smälter.

    SvaraRadera
  4. Åh så lustigt, jag bakade också bagels i lördags och med samma recept som du! :-)

    Dina ser jättefina ut! Jag tjuvade lite med jästiderna eftersom jag ville ha dem till frukost.

    Här är mina: http://tidenpategelbacken.wordpress.com/2012/01/22/bagels/

    SvaraRadera
  5. Bagels har jag aldrig provat att baka. Nu blev jag inspirerad, så då är det väl dags!

    Ha en skön kväll!

    Madde

    SvaraRadera