tisdag 17 januari 2012

Gräddbullar



Jag älskar gräddbullar, tycker det är så vansinnigt gott!
Trots det så har jag nog aldrig gjort egna, förrän i fredags då.
Kan börja med att ge er alla ett litet tips innan ni börjar baka:
Kontrollera att ni har alla ingredienser hemma!
Detta gjorde inte jag, och när jag börjat röra ihop insåg jag att jag inte hade tillräckligt med gelatinpulver. Så det bli till att hitta ett liknande recept med gelatinblad istället, vilket jag lyckligtvis hittade!
Men det tog inte slut där. När jag vispade i den smälta gelatinen i smeten klumpade den ihop sig, och jag fick ägna de kommande minuterna åt att fiska upp gelatinklumpar...
Jag höftade lite och tillsatte hälften så många gelatinblad, och lämnade sedan det hela åt att stelna, väldigt ovetandes om hur det skulle bli.
Men de blev faktiskt väldigt goda, som tur var! Och det ska bli spännande att se hur de blir nästa gång, när jag förhoppningsvis bara behöver tillsätta gelatin en gång!
De är väldigt lättgjorda (om man gör rätt!) och är ganska vivktväktarvänliga, 2 pp / bit. Det är dock en fördel att ha en assistent eller köksmaskin med visp, då den ska vispas ett bra tag.
Receptet kommer från receptakuten, (passande namn i det här läget ;-))
Tillvägagångssättet är mitt eget.

Ca 30 stora gräddbullar

4 ½ dl strösocker 
3/4 dl florsocker 
1 äggvita 
1 ½ dl vatten, kallt 
9 gelatinblad
1 ½ dl vatten, kokhett 
ca 4 dl kokosflingor 
1 msk kakaopulver
  

1.  Blanda strösocker, florsocker, äggvita och det kalla vattnet i en stor bunke.
2. Lägg gelatinbladen i en rymlig skål och häll över det heta vattnet.
3. Häll sockerblandningen i en assistent eller annan köksmaskin med visp och starta den på hög hastighet.
4. Rör runt i gelatinvattnet och se till att det har löst sig ordentligt, tillsätt i smeten.
5. Vispa blandningen i ca 20-30 minuter
6. Häll kokosflingor och kakaopulver i en plastpåse och skaka runt så att det blandar sig.
7. Klä en ugnsplåt/ braspanna med bakplåtspapper och häll ut ett lager kokosblandning på botten. Det ska täcka helt.
8. Häll över smeten och bred ut till ett jämnt lager, häll även kokos ovanpå.
9. Ställ kallt i ca 2 timmar.
10. Dela i lagom stora rutor, doppa snittytorna i kokosen så hela täcks.

Förvara gräddbullarna i kylskåp eller frys, tänk bara på att inte lägga ihop dem utan att styckfrysa isåfall.


8 kommentarer:

  1. Gräddbollar har jag aldrig ätit, tror det är något väldigt svenskt. :) Låter gott i alla fall! Men visst är det bra att kolla innan man börjar baka att man har allt, ofta är det ju något helt vanligt som socker som saknas...

    SvaraRadera
  2. Konstigt att det alltid ska vara något som fattas i skafferiet, jag hatar när det blir så! Skönt att det ordnade sig ändå, de blev ju jättefina!! :)

    SvaraRadera
  3. Va mumisgt detta såg ut =)
    kramkram

    SvaraRadera
  4. Ja älskar dessa ändå var det väldans många år sist jag åt dessa.smälter i munnen,mums nu blev det minnes flash tillbaks i huvudet.
    Så GODA
    synd att du fick lite väggropar på vägen

    SvaraRadera
  5. Sådana gräddbullar är jag uppvuxen på då min mamma alltid gjorde dem. Goda, men blir ju aldrig riktigt som köpte tycker jag....

    SvaraRadera
  6. Jag älskar också dom här men aldrig vågat mig på att göra egna

    SvaraRadera
  7. Jag har aldrig gjort egna gräddbullar. Men när det är dags för det - så kommer jag absolut att pröva detta receptet. De ser jättegoda ut!! :)

    Trevlig Onsdag

    SvaraRadera
  8. Wow vad fina!! Jag älskar gräddbullar men har aldrig gjort egna. Det måste jag testa snart. Tack för receptet! :o)

    SvaraRadera