lördag 21 januari 2012

Marmorerade brownies med hallon

Detta är väldigt goda brownies! Receptet kommer från boken "Två systrars söta", och ända sedan jag köpte boken i september var jag sugen på att testa dessa.
I november, på min systers sambos födelsedag fick jag äntligen chansen! De bjöd på brunch och ville ha någon god passande kaka efteråt. Så jag bakade dessa, men har inte kommit loss att visa dem innan. Så detta är ytterligare ett bakverk som är bakat och uppätet för länge sedan!
Kombinationen hallon/ choklad med cream cheese är fantastiskt god, så dessa rekommenderas om man vill testa något nytt!

ca 15 rutor

300 mörk choklad, minst 50% kakohalt
200g smör eller margarin
2 dl strösocker
4 ägg
3 1/2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker

Cream cheese smet
200 g cream cheese
1/2 dl socker
1 ägg
1 msk vetemjöl

ca 2 dl hallon

1. Sätt ugnen på 175 grader. Klä en ugnsform, ca 20x30 cm, med bakplåtspapper.
2. Börja med chokladsmeten: Smält choklad och smör i en skål över vattenbad.
3. Vispa socker och ägg ljust och poröst.
4. Rör i den smälta chokladen och smöret.
5. Tillsätt mjöl och vaniljsocker, blanda till en slät smet.
6. Vispa i en separat skål ihop alla ingredienserna till cream cheese smeten.
7. Häll först i chokladsmeten i formen, sedan cream cheese smeten. Dra med en kniv några tag i smeten så att de blandas lätt.
8. Tryck försiktigt ner hallonen över hela ytan.
9. Grädda i ugnen ca 20 minuter. Låt svalna på ett galler och ställ in i kylen i minst en timme innan de skärs upp i rutor.

8 kommentarer:

  1. Oj så goda dom ser ut! Och jag har ju boken, tycks vara ännu ett recept jag missat i den fast jag har läst den mååånga gånger, hur kan det ha gått så? :) Måste genast plocka fram den igen och läsa den ännu en gång. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag igen. :) Kom på att det är Sommarens söta jag har, så jag oroade mig i onödan. ;) Men det här receptet skall jag komma ihåg!

      Radera
  2. Åh nu vattnas det i munnen på mig,a det ser verkligen supergott ut,yummi

    SvaraRadera
  3. Rykande goda. Bara att sätta igång och baka.
    Puss och Kram

    SvaraRadera
  4. Hallon och choklad tillsammans är verkligen en ljuvlig kombination. Man längtar ju efter sommaren nu:)

    SvaraRadera
  5. åh vad fina de såg ut! Och goda med såklart.

    SvaraRadera
  6. Ser JÄTTE smarriga ut!
    Kramkram

    SvaraRadera