tisdag 3 januari 2012

Filmjölksbröd

Det finns två sökord som nästan varje dag förekommer på min blogg. Det ena är denna Lakritsfudgen  
och det anda är mitt recept på filmjölksbröd. Båda är klart att rekommendera!
Därför tänkte jag idag bjuda på ytterligare ett filmjölksbröd som jag bakade igår. Det som är så himla bra med filmjölksbröd, förutom den goda smaken och att de inte behöver jäsa, är att man kan slänga i det man tycker om och har hemma, och inte följa receptet så vansinnigt slaviskt! 
Detta brödet blev verkligen gott! Och frågan är om det inte var ännu godare när det stått över natten! 
Grundreceptet är Leilas, men jag valde bort och lade till lite saker, så detta är vad som var i: 

4 1/2 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
1 dl valnötskärnor
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl havregryn
2 1/2 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
1 dl hela linfrö
1 dl solroskärnor
1 1/2 tsk salt
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk bikabonat
2 tsk brödkryddor

Havregryn

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Lägg ett bakplåtspapper i en brödform så pappret sticker ut över kanterna.
3. Bland filmjölk och sirap i en bunke
4. Hacka nötterna grovt, blanda dem med alla torra ingredienser och rör ner i filmjölken.
5. Fyll formen med smet och strö över lite havregryn.
6. Grädda i mitten av ugnen, ca 45 minuter.



4 kommentarer:

  1. Ja, filmjölksbröd är verkligen en bra grej! Det ska jag baka nästa vecka kanske! Gott, nyttigt och billigt! Helt perfekt! Gott nytt år!!!

    SvaraRadera
  2. Låter gott! Härligt med allt möjligt smått och gott i. :)

    SvaraRadera
  3. Mumma!! Ser smarrigt ut =)
    Kramkram

    SvaraRadera
  4. a bröd är godast då man gör hembakat så de förstår jag att de är populärt,och med filmjölk i så blir de saftigare så kan tänka mig att de är supergott,fudge vem kan motstå de,inte ja.

    SvaraRadera