lördag 7 januari 2012

Årets första doptårtor!

Efter en hel månads uppehåll från tårtandet är det nu full fart igen :-) Idag var det min gamla kollega Åsas dotter som skulle döpas, och det blev inte mindre än tre stycken tårtor!



Åsa ville att tårtorna skulle ha samma blommor som denna dop-och bröllopstårtan, fast färgerna skulle vara rosa och vitt, med gröna blad.
Hon ville också ha dopklänningar och namnet på.
Jag har aldrig gjort dopklänningar innan, men bestämde mig för att göra dem samtidigt som jag dekorerade tårtorna, så de låg snyggt på tårtan. När jag väl kommit på hur jag kunde göra dem var det inte så svårt, och de blev ganska söta tycker jag! Jag penslade dem med lite pärlemoskimmer också för att bryta av om den vita botten de låg på.

Jag fick även använding för min lilla mönsterrulle jag köpte för något år sedan. Jag hade den till kantbanden, blev också en snygg effekt tycker jag!


Jag är för övrigt väldigt trött på detta tråkväder och mörker! Att få bra bilder på mat och bakverk är i princip omöjligt tycker jag utan ordentligt dagsljus! 
Jag fotograferade dessa klockan tio i morse, och fick använda blixten för att över huvud taget se vad som fanns på bilderna!

Men annars blev jag väldigt nöjd med dessa tårtor! De såg ut som jag tänkt mig från början, och det är inte alltid det händer kan jag lova :-)
Åsa verkade också väldigt nöjd när hon hämtade dem, och det är ju alltid roligt!





Tårtorna innehöll:
Chokladbottnar
Hallonmousse
Vit chokladganache
Färska hallon
Spacklad med smörkräm
Täckt med dekorfondant
Dekorationer i modelleringsfondant och dekorfondant











10 kommentarer:

  1. Så söta doptårtor! Jättefint med dopklänningarna på, och kantbandet gjorde mycket till. Mörkerproblemet kan jag bara hålla med om, tyvärr...

    SvaraRadera
  2. Jättefine tårtor. Klänningarna blev ju kanon när du effektiviserade dem med veck!!

    SvaraRadera
  3. Jösses vilka mästerverk! Otroligt vackra tårtor!

    SvaraRadera
  4. gu va fint de blev,kantbandet vart helt ljuvligt vackert och fina detaljer.

    SvaraRadera
  5. Helt ljuvliga tårtor

    / Jennys matblogg

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag vill börja med att säga att du har en KANON bra o inspirerande blogg. Jag har inte följt dig så länge men kände direkt att jag fastande för dina underbara verk. Detta gör att du just idag är en av mina dagens bloggar. För mig är bloggkärlek viktigt =)
    Jag vill även önska dig en bra söndag!
    Kramkram

    SvaraRadera
  7. Så vackra tårtor.. Älskar dopklänningen. Jätte fin detalj.. Blommorna var fina ihop och kantbandet blev super snyggt.. Precis som du skriver så är ljuset svårt nu men jag tycker endå att du fick ett fräckt ljus. Speciellt på sista bilden.. effektfullt

    SvaraRadera