tisdag 10 januari 2012

Matbröd med pressad potatis

Här kommer ett recept på ett par riktigt goda bullar! Den typen av bullar som inte blir snustorra efter ett dygn utan smakar precis lika bra dagen efter. Min mamma gjorde både bröd och bullar av detta recept i julas, och jag valde att göra ett brytbröd, blev högsta betyg av killarna här hemma!
Jag tror att den pressade potatisen bidrar till den goda smaken, och det är perfekt om man får lite över från kvällsmaten, så slipper man slänga! 
Receptet har jag hämtat från min mammas sida

Till cirka 22 bullar

3 dl mjölk
25g jäst
rivet skal från en apelsin
2 stora ägg
2 msk mörk sirap
500g pressad potatis.
1/2 dl Råsocker
1 tsk salt
Ca 800 g vetemjöl

Pensling: 
Honung 
Kaffe 
Vatten
 

1. Smula ner jästen i en bunke och värm mjölken fingervarm.
2. Blanda i apelsinskal, ägg, sirap potatis, råsocker och salt. 
3. Tillsätt mjölet, lite i tagen tills degen släpper kanterna. 
4. Baka ut direkt, utan att jäsa, till ett bröd eller gör ett brytbröd.
5. Låt jäsa ca 40 min under bakduk.  
6. Pensla med honung utrört i varmt kaffe plus en skvätt mjölk.
7. Strö över flingsalt och hela linfrön
8. Grädda ca 30 min i 200 grader.

7 kommentarer:

  1. Låter som ett gott bröd! Fint blev det som brytbröd.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Det blir så fint med brytbröd. Låter gott med potatis och apelsinskal i!

    SvaraRadera
  4. a sånt gillar vi,älskar bröd som håller sig saftigt.

    SvaraRadera
  5. Tycker också det låter jättegott! Spännande med potatis i...

    SvaraRadera
  6. Smart att använda potatis, vi får ofta några över efter middagen..! Låter jättegott!! :)

    SvaraRadera
  7. Det ser verkligen supergott ut! Härlig bild på ett vackert bröd =)

    SvaraRadera