onsdag 18 januari 2012

Våfflor

Detta recept ger mycket goda våfflor, som dessutom är helt mjölkfria. Jag använder mig nästan alltid av detta receptet. Blir lika gott till mellanmål som till en brunch! Receptet kommer från förskolan jag arbetade på innan som heter Stjärnan, därav namnet.
Där kunde vi stå och lagga hundratals våfflor varje våffeldag när vi hade öppet hus, mycket uppskattat av både barn, föräldrar och syskon!

Stjärnvåfflor
ca 6 stycken

1 ägg
1 msk socker
2 dl vatten
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
75 g smält margarin

1. Värm ett våffeljärn.
2. Blanda ihop alla ingredienser till en jämn smet.
3. Häll lite av smeten i järnet, kläm ihop och grädda några minuter tills de fått fin färg.

2 kommentarer:

  1. åh ja älskar våfflor men ändå äger jag inget vågffel järn,helt otroligt va
    de ser supergoda ut,och de var faktiskt länge sen jag åt dessa.

    SvaraRadera
  2. Förmodligen sämsta receptet på våfflor. Allt fastnar i våffeljärnet, det lilla jag lyckades pilla loss är i alla fall frasigt...

    SvaraRadera