måndag 2 januari 2012

Chokladbollar på viktväktarvis

Det nya året är här och så även många nyårslöften!
Jag har en del "Viktvänliga" recept här på bloggen, och precis som med nyårsinspiration tänkte jag göra en tillfällig sida med "Viktvänliga" recept.
Nu visar sig dock inte blogger sig från sin bästa sida idag, och vägrar publicera sidan så jag får visa er dessa så länge.
Chokladbollar utan smör, med Kesella istället. Ett nyttigare och gott alternativ till de klassiska bollarna!
Jag har ändrat lite i originalreceptet, och tog vaniljpulver istället då jag inte är så glad för vaniljsocker i större mängder.

Till ca 20-25 bollar.
1pp/ boll (oavsett om det blir 20 eller 25 enligt vv)

1 dl Kesella, lätt
4 msk socker
4 msk vaniljsocker, eller ca 2 tsk vaniljpulver
2 msk kakao
2 krm salt
3 dl havregryn
2 msk lättmjölk

Garnering
Kokos, eller strössel

1. Blanda Kesella med socker, vaniljsocker, kakao och salt.
2. Tillsätt havregryn och lite mjölk. Reglera så att smeten blir lagom fast.
3. Blanda ordentligt och forma till bollar som rullas i kokos eller strössel.
4. Låt stelna lite i kylen innan de äts!

2 kommentarer:

  1. Vilket bra alternativ till vanliga chokladbollar!

    SvaraRadera
  2. a nu är de diet för min del,så även socker måste ja skippa,men sett även att man kan göra chokladbollar av frukt.otroligt mycket varianter de finns,men min favo är ändå chokladboll doppad i choklad och lite strössel på eller kokos.

    SvaraRadera