torsdag 19 januari 2012

Smoothie

 När vi har lov, och vissa helger, gör vi smoothies till frukost. Min snart tvåårige pojke älskar det, och nu när vi hade jullov fick han verkligen upp smaken för smoothies. Han studsade ur sängen en morgon, sprang ut i köket och hämtade ett glas och kom in till mig i sängen och sade att han var törstig och ville dricka jordgubbe...
Jag har köpt lite frukt och bär som antingen varit billiga eller som jag varit extra sugen på.
Det är bara att ta några favoriter, tillsätta lite yoghurt och sedan mixa.
Frukt och bär direkt från frysen funkar jättebra. Det är bara hela frysta jordgubbar som jag tinar några sekunder i mikron eller låter ligga framme ett tag innan de mixas.
Just denna morgonen blev det detta i smoothien. Observera att detat är en stor sats, blir cirka fyra glas smoothie av detta.
Några matskedar tranbär, två bananer, ca 1 1/2 dl hallon, 1 dl mango och c a 2 dl yoghurt blev innehållet. 

Lägg allt i en mixerbägare


Mixa allt jämnt. 

Häll upp i ett glas, tillsätt ett sugrör om du vill, och njut :-) 

Räknar man pp så blir ett glas 1 pp

3 kommentarer:

  1. Smoothie är så gott. Hemma hos oss lagar vi nästan varje morgon. Jag gillar att använda frysta bär/frukt, för att få smoothien så där härligt kall :)

    SvaraRadera
  2. åh nu längtar man till sommar då de är varmt och man sitter på balkongen med smoothie,de är tider de.
    ja förstår din son,har man fått smak på det goda vill man njuta varje dag

    SvaraRadera
  3. Ja, vi älskar också smoothie! Jag gör det varje lör-sön och ibland på veckan. Perfekt att slänga i lite vad man har hemma och bara mixa. Mättande, gott och nyttigt!

    SvaraRadera