Den affär jag handlar allra mest från är utan tvekan Strössel & Annat. Dels är det enormt bra service, ingenting verkar omöjligt och har man en fråga får man svar inom bara några timmar. Man kan också räkna med snabb leverans vilket också alltid är uppskattat. Sen köper jag också alltid modelleringsfondant där, som jag tycker är suverän att göra figurer av.
Den senaste tiden har det kommit upp chokladöverdragna oreos, gjorda i en så kallad cookiemold på olika bloggar, och jag blev nyfiken på att testa jag med :-)
S & A har fått in en massa olika former, bland annat dessa blommor.
Det var verkligen enkelt att göra, och nästa gång ska jag fota själva processen också tänkte jag. Den bruna chokladen är mjölkchoklad och den röda är vit choklad som jag färgat röd.
Ett väldigt enkelt sätt att få snygga kakor!
Och nej, jag har inte fått betalt eller rabatt för att skriva detta, men jag tycker att erbjuder man alltid så bra service och flexibilitet så kan man gott få lite kredit för det med, så det så :-)
Ha en riktigt härlig torsdag!
Visar inlägg med etikett Dekorerade kakor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Dekorerade kakor. Visa alla inlägg
torsdag 16 februari 2012
tisdag 2 augusti 2011
Jordgubbs- och Limepannacotta
För ett tag sedan när vi hade gäster gjorde jag denna somriga och dessutom inte helt onyttiga dessert.
Pannacotta innehåller i vanliga fal vispgrädde, jag har tidigare gjort lightvariant på yoghurt och nu testade jag med Kesella. Jag kan inte säga vilken av dem jag tycker är godast, men denna blev lite fastare, vilket är bra om man ska ha någon form av gelé eller likande ovanpå.
Receptet kommer från Elle Mat & Vin från 2006, och det ska egentligen vara Kesella jordgubb/lime, jag vet inte om den inte finns längre, men jag hittade inte den i affären utan tog vaniljkesella istället, blev väldigt gott det med!
Till 6 personer behövs:
Panacottan:
3 burkar Kesella vanilj
1 msk hackad mynta
1 lime (rivet skal + saft)
2 gelatinblad
Gelé:
150 g frysta osockrade jordgubar
1/2 lime (saften)
1 gelatinblad
Garnering:
riven vit choklad
färsk mynta
1. Blanda Kesella, mynta och limeskal.
2. Lägg gelatinen till pannacottan i blöt i kallt vatten i fem minuter.
3. Värm limesaften och ta kastrullen från värmen. Ta upp gelatinbladen och låt dem smälta i limesaften. Rör sedan ner det i smeten.
4. Häll upp smeten i sex glas och låt stelna något i kylen, ca en timme.
5. Tina jordgubbarna till gelén och mixa dem tillsammans med limesaften.
6. Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten i fem minuter.
7. Värm jordgubbssåsen och ta kastrullen från värmen. Ta upp gelatinbladen och låt det smälta i såsen. Låt svalna något.
8. Skeda jordgubbssåsen över pannacottan och låt stelna i kylen i minst fyra timmar.
Garnera med riven vit choklad och mynta.
Pannacotta innehåller i vanliga fal vispgrädde, jag har tidigare gjort lightvariant på yoghurt och nu testade jag med Kesella. Jag kan inte säga vilken av dem jag tycker är godast, men denna blev lite fastare, vilket är bra om man ska ha någon form av gelé eller likande ovanpå.
Receptet kommer från Elle Mat & Vin från 2006, och det ska egentligen vara Kesella jordgubb/lime, jag vet inte om den inte finns längre, men jag hittade inte den i affären utan tog vaniljkesella istället, blev väldigt gott det med!
Till 6 personer behövs:
3 burkar Kesella vanilj
1 msk hackad mynta
1 lime (rivet skal + saft)
2 gelatinblad
Gelé:
150 g frysta osockrade jordgubar
1/2 lime (saften)
1 gelatinblad
Garnering:
riven vit choklad
färsk mynta
1. Blanda Kesella, mynta och limeskal.
2. Lägg gelatinen till pannacottan i blöt i kallt vatten i fem minuter.
3. Värm limesaften och ta kastrullen från värmen. Ta upp gelatinbladen och låt dem smälta i limesaften. Rör sedan ner det i smeten.
4. Häll upp smeten i sex glas och låt stelna något i kylen, ca en timme.
5. Tina jordgubbarna till gelén och mixa dem tillsammans med limesaften.
6. Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten i fem minuter.
7. Värm jordgubbssåsen och ta kastrullen från värmen. Ta upp gelatinbladen och låt det smälta i såsen. Låt svalna något.
8. Skeda jordgubbssåsen över pannacottan och låt stelna i kylen i minst fyra timmar.
Garnera med riven vit choklad och mynta.
tisdag 17 maj 2011
Dop och namngivning
Detta är ännu en av de fina formar jag fick, och som du också har chansen att få om du klickar här och är med och tävlar :-) Formen av en barnvagn passar både till dop, namngivning eller kanske en babyshower som börjar bli allt populärare även i denna delen av världen :-)
måndag 16 maj 2011
Fjärilsinspiration
Pysslandet med kakorna fortsätter, och så här i sommartider passar det väl fint med fjärilar. Den som ligger främst i skålen är dekorerad i kristyr, och den bakom har sugarpaste på som är uttryckt i samma form.
Jag gillar också snygga dukningar, även om jag själv är långt ifrån duktig på det. Men att ha en liten kaka som ligger och välkomnar en när man ska sätta sig är ju aldrig fel! Kanske fungerar den som bordsplacering, eller har namnet på huvudpersonen för festen :-)
Vill du också ta chansen att få denna fina form helt gratis tillsammans med 19 andra formar så ska du inte missa tävlingen här på baksidan!
Jag gillar också snygga dukningar, även om jag själv är långt ifrån duktig på det. Men att ha en liten kaka som ligger och välkomnar en när man ska sätta sig är ju aldrig fel! Kanske fungerar den som bordsplacering, eller har namnet på huvudpersonen för festen :-)
Vill du också ta chansen att få denna fina form helt gratis tillsammans med 19 andra formar så ska du inte missa tävlingen här på baksidan!
Inspiration!
Formina.se vill förmedla att det finns så mycket mer än pepparkakor som man kan använda deras fina formar till! Jag har fått det roliga uppdraget att hjälpa dem, och har en massa idéer att testa! Så under veckan kommer det att handla mycket om kakformar, och så har jag några riktigt goda recept att dela med mig av också! För att mjukstarta lite kommer här nedan lite bilder på vad man kan hitta på med vanliga kakor. De ljusa är vanilj och de mörka är chokladkakor. Chokladkakorna är min favorit, smakar som den mörka delen på schackrutekakor! Vill du också baka goda kakor, eller något annat med roliga formar ska du inte missa tävlingen här på Baksidan där du kan vinna 20 stycken fina formar från formina! Klicka här för att komma direkt till tävlingen!
Nu till en liten mjukstart på inspirationsveckan :-)
Lite kärlek...:-)
I stället för placeringskort kanske!
Äppel Päppel Pirum Parum...
onsdag 22 december 2010
Dekorerade pepparkakor
Dekorerade pepparkakor är väldigt fint tycker jag, och jag hade lite olika idéer plus detta recept på kristyr som jag ville testa, så jag hade lite pyssel hemma i går. Resultatet ser ni här nedan.
Inte världens vackraste direkt men roliga att göra, och det är ju huvudsaken ;-)

Min systerdotter har lite "prinsessjuka", dessa kan nog vara något för henne!

En enkel men söt variant på Rudolf!

Ingen snöflinga är den andra lik, så denna kan ju vara fullt realistisk :-)

Ok, denna blev väl inte riktigt som jag tänkt mig. Det ska vara en tomte som kikar över kanten. Krusidullerna i sidorna är händer... Var inte helt lätt att få till, ser mycket snyggare ut på ett papper.
Pepparkakorna är gjorda efter Gamlamormors recept
Inte världens vackraste direkt men roliga att göra, och det är ju huvudsaken ;-)
Min systerdotter har lite "prinsessjuka", dessa kan nog vara något för henne!
En enkel men söt variant på Rudolf!
Ingen snöflinga är den andra lik, så denna kan ju vara fullt realistisk :-)
Ok, denna blev väl inte riktigt som jag tänkt mig. Det ska vara en tomte som kikar över kanten. Krusidullerna i sidorna är händer... Var inte helt lätt att få till, ser mycket snyggare ut på ett papper.
onsdag 24 november 2010
Vinterinspirerade kakor
Nu har snön äntligen hittat till Skåne också så då passar det ju med lite vintriga kakor! Det är första gången jag testar att spritsa kakor, och fick man bara till rätt konsistens så gick resten som en dans! Jag har använt mig av denna kritsyren och även lagt på snöflinge- och glittrigt stössel. Snögubben och de stora snöflingorna är utstuckna i ljusgrå sugarpaste och penslade med silverglitter. Inte lätt att fånga glittret på bild dock...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
