söndag 18 december 2011

Pepparkaksmuffins

Jag testade ett nytt recept på pepparkakmuffins häromdagen. Jag hittade ett recept som Tove lagt ut, som verkade väldigt gott och de skulle påminna lite om pepparkaksdeg till smaken! Dock ska jag vara lite modigare nästa gång och ta ut dem ur ugnen något tidigare, då de blev lite smuliga. Men tillsammans med en frosting blev det bra ändå :-)
I originalreceptet är det russin i, vilket jag valde bort, men jag skriver med det är om någon vill testa :-)

Receptet räcker till ca 6 muffins

1 dl mörk sirap
0,5 msk pepparkakskrydda
100 g smör i bitar
1 ägg
1,5 dl mjöl
0,25 dl maizena
0,5 dl russin
1 tsk bakpulver

1. Koka upp sirap och pepparkakskrydda i en kastrull, blanda ner smöret och låt svalna till rumstemperatur.
2. Blanda ner ägget i siraps-smörblandningen.
3. Blanda mjöl, russin, maizena och bakpulver i en skål och blanda ner dem i sirapssmeten. 
4. Fördela smeten i formar och grädda i 175 grader ca 20 minter. Låt svalna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar