söndag 21 november 2010

Gift box cake

Centrera


Sofie beställde en tårta till sin och Mattias födelsedag.
Jag fick fria händer om utseendet, och eftersom jag länge har spanat in just gift box cakes så passade jag på att testa att göra en.
Sofie tycker väldigt mycket om prickar och svart/vitt så just den biten var inte så svår att välja :)
Jag hade köpt färdig vit marsipan, men det är nog sista gången jag gör det. Dels hade den väldigt lätt för att svettas, och så trodde jag att den skulle vara vitare, den hade gula fläckar i sig och var inte alls så fin som jag trodde den skulle vara. Då blandar jag hellre ut lite vanlig marsipan med sugarpaste eller extra vit färg. Men så har man lärt sig det med :)
Tårtan innehåller:
chokladbotten "lika delar"
päronmousse
after-eightfluff på 2 dl grädde och 200g after eight
spacklad med grädde, täckt med marsipan.
Dekorationerna är i marsipan, sugarpaste och modelleringspasta.
Den är också sprayad lätt med ätbar silverfärg








9 kommentarer:

  1. TACK FÖR EN UNDERBAR TÅRTA!!! Kram från Sofie & Mattias

    SvaraRadera
  2. Hej, nu finns du med på bakbloggkartan, kram Karin

    SvaraRadera
  3. Hej Linda,
    tack för komentar på min blogg.
    Du gör fantastiska tårtor och din blogg är en av de som jag återkommer.
    Tycker att det är roligt att vi är flera och flera som konstbakar så att vi kan inspireras av varandra

    SvaraRadera
  4. Jättfin idé, tycker att det var fint med creme färgad men har man siktat in sig p¨å vitt så förstår jag hur du känner. Man lär sig alltid något nytt :-)

    SvaraRadera
  5. Men alltså! Vart är min pakettårta?!? ;) haha GUD SÅ FIN! Den blev uppskattad ser jag ovan.

    SvaraRadera