torsdag 27 januari 2011

Veckans husmorstips - rumsvarmt smör snabbt!

Ibland glömmer man av att det i receptet står "rumsvarmt smör", och står mitt i baket med stenhårt kylskåpskallt smör. Ett tips är då att hyvla det tunt med osthyveln, så har man tunna smörskivor som tinar på ett ögonblick!
Veckans husmorstips kommer från Cupcakesfluffan, jag testade det i veckan, och det funkade väldigt bra!

Har du ett bra husmorstips tips att dela med dig av? Den kan vara allt från ett bra tips vid bakning eller matlagning till ett miljövänligare alternativ till rengöringsmedel. Hör gärna av dig i en kommentar eller via mejl så presenterar jag det här, givetvis med en hänvisning till ditt namn och blogg om sådan finns!

4 kommentarer:

  1. Åh! Vilket kalastips! Det ska jag använda mig av! :-) Jag får väl dela med mig av ett jag brukar använda mig av när jag kokar pitatis. När potatisen är färdigkokt och man vill hålla den varm tills resten av maten är klar, utan att den blir vattnig, kan man låta den ligga kvar i kastrullen och lägga i en ordentlig bit hushållspapper och sedan på med locket. Kastrullen håller potatisen varm och pappret suger upp kondensen. Potatisen blir som nykokt! :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset!! Det händer rätt ofta att jag glömmer ta fram smöret ett tag innan det ska användas... detta blir nog räddningen!! :o)

    SvaraRadera
  3. Visst är det kanon att hyvla smöret, för hur ofta kommer man ihåg att ta ut smöret i tid :-)

    SvaraRadera
  4. Karin: tack för tipset, ska absolut publiceras en dag!
    Carina & Fluffan : Ja det händer mig nästan varje gång att jag glömmer ta ut smöret i tid
    :-)

    SvaraRadera