onsdag 19 januari 2011

Franskt Lantbröd


Veckans bröd blev ett surdegsbröd. Ett riktigt gott saftigt bröd, som håller sig flera dagar i brödpåsen utan att blir torrt. Av detta receptet blir det två tunga rejäla bröd. Jag vägde dem och de vägde 1100 gram styck, så de är väldigt kompakta och väldigt goda!

För två bröd behövs följande:
550 g vatten
25 g jäst
25 g salt
350 g rågsurdeg
ca 1100 g vetemjöl special
50 gram grahamsmjöl
30 g flytande honung

1. Blanda allt utom saltet i en hushållsassistent eller liknande.
2. Kör degen i maskin cirka 10 minuter.
3. Häll i salt och kör i två minuter till på högsta hastighet.
4. Låt degen jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 1.5 timme.
5. Slå ner degen på arbetsbänken och dela den på två. Forma till två runda bröd.
6. Häll ut grahamsmjöl på bänken och låt bröden jäsa på detta i cirka 30 minuter.
7. Vänd försiktigt upp bröden på en plåt och baka dem så, upp och ner.
8. Sätt in i ugnen som är 275 grader, sänk till 200 grader när bröden sätts in och baka i 25 minuter. (Min ugn går bara upp till 250 grader, så jag har satt in dem på den värmen, väntat i tio minuter och sedan sänkt ugnen till 200 grader)

Receptet kommer från olof viktors i Glemminge





3 kommentarer:

  1. Det där brödet skall jag allt ta och baka, det låter som ett gott bröd och fräschade ju precis upp surdegen så dt passar ju utmärkt

    SvaraRadera
  2. Gud vad gott med hembakat bröd. Jag är verkligen usel på att baka bröd. Jag får aldrig till det. Jag får iof inte till något som ska jäsa av någon anledning, inte ens kanelbullar =(
    Men det skulle vara himla gott med hembakt bröd, det luktar ju så ljuvligt =D
    Kram

    SvaraRadera
  3. Inne och kikar i din blogg. Härligt när man hittar nya bloggar och man kan få tips på mat&bak. Bakning passar bra nu när det är många kalas på gång.

    Vilka fina tårtor du kan göra!!

    Vicki

    SvaraRadera