onsdag 5 januari 2011

Amerikansk jordgubbsglass



På nyårsdagen kom min syster och hennes barn för att äta rester från nyårsafton. Desserten gjorde jag då i portioner så den fanns inte kvar. I stället gjorde jag Amerikansk jordgubbsglass. Ett recept som jag hittat i ett gratisreceptblad som jag plockat i någon affär :-)
Jag hade inte alla ingredienser hemma, så jag fick göra en egen variant, men den blev väldigt god! Fast nästa gång ska jag nog mixa alla jorgubbar i stället för att spara vissa för att få bitar i smeten som receptet sade, de blev mest jobbiga isklumpar som man försökte undvika :-)

Amerikans Jordgubbsglass, ca 8 portioner

250 g färska eller frysta jordgubbar
2 1/2 dl vispgrädde
1/2 dl rörsocker strö
25 g rostad flagad mandel
Minimarshmallows
Kolasås

1. Mixa hälften av jordgubbarna med 1 dl grädde och socker till en slät smet.
2. Vispa 1 1/2 dl grädde och vänd försiktigt in i glassmeten med en slickepott.
3. Hacka resten av jordgubbarna grovt. Tillsätt dem tillsammans med mandel och marshmallows i smeten.
4. Häll i ett fryståligt kärl och frys in i minst fem timmar, Rör om tre gånger under tiden.

3 kommentarer:

  1. Mums! Ser riktigt gott ut.

    SvaraRadera
  2. Mums... det lät riktigt gott med egen jordgubbsglass. Marshmallows är ju också riktigt gott.

    SvaraRadera
  3. Det här receptet ser riktigt gott ut, måste nog prova det någon gång! :)mumsmums

    SvaraRadera