tisdag 15 februari 2011

Tårtskola! Hur jag spacklar en tårta

Spackling av en tårta är det moment som jag lägger ner mest tid på (Om man bortser från dekorering och det som hör till där!) 
Det är viktigt att få en jämn slät spackling, för att tårtan ska bli slät och fin.
Har man inte specifika önskemål om grädde så brukar jag spackla med ett mycket tunt lager smörkräm.
Tänk på att smörkrämen ska vara ganska mjuk, annars finns det risk att den fastnar i bottnen och får bottnen att smula sig. Känns den lite hård så kör den några sekunder i mikrovågsugnen!
Jag brukar börja med att lägga en stor kladd med smörkräm uppepå tårtan

Sedan tar jag en spackel. (Köpte faktiskt ett set med målarspatlar på Rusta för några år sedan, fungerar perfekt att spackla med, annars fungerar en vanlig smörkniv också väldigt bra!) 
Smeta ut smörkrämen över locket...
  

...och ner över sidorna.

Arbeta runt kanten, flera varv. Ha ett lätt, jämt tryck på spackeln hela tiden. 
Har du en snurrplatta är den väldigt användbar i detta moment!


Fyll igen eventuella hål. Låt spacklingen ta tid! Slutresultatet blir så mycket bättre!
Ett tips är att när du känner dig nöjd, sätt dig ner i ögonhöjd med tårtan. Ser den jämn ut uppepå också, eller sluttar den?
Ge dig inte förrän du är nöjd!
Nedan ser du min färdigspacklade tårta. De partierna som är vitare, har varit fördjupningar som krävt lite mer smörkräm.

2 kommentarer:

  1. Vad smidigt att köpa målarspacklar. Jag använder en vanlig lilleman, inte det bästa kanske men det funkar. Ska kolla om jag kan hitta något annat. :-)

    SvaraRadera
  2. Gör precis som du!! :o) Brukar bli bra. Har också någon slags spatel som jag fått i något målarset som jag tror är till oljemålning (tavelmålning).

    SvaraRadera