söndag 13 februari 2011

Tårtskola! Hur jag fyller en tårta!

En fylld tårta ska helst stå allra minst ett dygn innan den täcks och äts. Dels för att den ska bli riktigt god och dels för att fyllningen ska "sätta sig" och inte flyta ut. Jag brukar fylla den två dagar före den ska ätas och sedan spackla och täcka den kvällen innan. Riktigt tunga bottnar, främst choklad sägs blir godast om de fylls flera dagar i förväg, men det är aldrig något jag har testat.
När jag fyller mina tårtor använder jag tårtbottnen och fyllningar (givetvis!) formen som bottnen är bakad i samt plastfolie.

Börja med formen: Lägg plastfolie så det täcker hela, jag brukar lägga det som ett kryss. Låt det blir över så det hänger ut över sidorna


Lägg sedan i första lagret botten. 

 Bred ut fyllningen så jämnt som möjligt. Detta för att slutresultatet ska bli så bra som möjligt och inte resultera i en sluttande tårta. Bred inte ända ut i kanterna, speciellt inte om det är det understa lagret. Tyngden från ovanliggande lager kommer att pressa ut det mot kanterna ändå.  Jag brukar sluta åtminstone 1 cm från kanten.
Lägg på resterande bottnar och fyllningar, avsluta med en bit botten. På denna bottnen fick jag en fördjupning, så jag har skurit bort de höga kanterna runtom. 

 Ta plastfolien som är över och strama åt och lägg över. Plasten ska sitta tight runtom. Har jag ingen form att ha den fyllda tårtan i brukar jag dra ut en lång bit folie till och dra åt några varv runt tårtan, så brukar den också bli stabil och bra.
Sedan är tårtan färdig för att åka in i kylen!

7 kommentarer:

  1. Så där gör jag också! :-) Mycket praktiskt tycker jag det här sättet är, och bra också om man t.ex. behöver transportera en fylld men odekorerad tårta. :-)

    SvaraRadera
  2. Himla kul att följa din tårtskola :-)

    SvaraRadera
  3. Jätte bra tips! (både detta och det förra inlägget) Ska verkligen testa detta nästa gång

    SvaraRadera
  4. Har sett många tipsa om detta sätt att fylla en tårta, men det efterlämnar en fråga... ;-)
    Jo, sen när man ska ta itu med spacklingen, öppnar ni plasten upptill och vänder allt upp och ner då? Eller lägger ni upp tårtan rätt väg och draaar bort plasten?

    SvaraRadera
  5. Smart med samma form som man bakat tårtan i. Jag läste någonstans att man skulle ha en storlek mindre form när man fyller tårtan så att den pressas ihop lite och får fin form, om man inte har en sån där ställbar "tårtring". Brukar plasta in mina tårtor ordentligt, men nästa gång ska jag testa på ditt sätt!! :o)

    SvaraRadera
  6. Karo: Tårtan brukar vara så pass stabil efter en natt i kylen att den fixar att vändas upp och ner på medan man tar av plasten!

    Carina: Ja, en ring hade varit det bästa, kanske man får skriva upp på önskelistan :-)

    SvaraRadera
  7. Aha, då ska jag prova, spännande! :-))

    SvaraRadera