tisdag 21 december 2010

Lägga in sill


Ja, det ska ju egentligen vara en bakblogg, men sill är ju så himla gott så jag får smyga in lite såna recept emellan :-)
Inlagd sill ser ju inte helt färgglatt och gott ut, men jag älskar sill, det är ett av måstena på julbordet! Jag lovade att ta med lite olika sillsorter till julbordet, och hade sån lyx i år att jag har fått sill som pappa fiskat, inget på burk här inte! (Även om det funkar bra det med!)
Turen fortsatte då jag fick sillarna levererade, fileade och klara, det hade mamma fixat!
Jag har använt mig av denna inläggningen:

5 dl vatten
1 dl ättiksprit 12%
1 msk salt

Blanda allt och lägg i ca 500g sillfiléer, låt stå i kylen i minst ett dygn.
Ta upp dem och låt dem rinna av väl, gör sedan röror eller spad efter tycke och smak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar