måndag 13 december 2010

Farligt goda Bountybollar!



Att börja på Viktväktarna och starta bakblogg samma höst kan ju verka lite knasigt, men varför ska man alltid göra det lätt för sig?!? Kan man bara prioritera och träna lite extra går det att gå ner 15 kilo och baka massa gott samtidigt :-)

Jag testade i alla fall Bakfnatts Bountybollar, och jo, de var verkligen så goda som alla skrev! Jag har en del viktäktarvänner som läser här, och för er kan jag meddela att en boll är cirka 1,5-2 points, inte helt nyttigt alltså, men så gott :-)
Jag gjorde cirka 50 bollar, kan nog tänka mig att göra lite mindre och fler nästa år, kanske får man räkna med mer choklad att doppa i då...

Ingredienser
50 g smör
1/2 dl sirap
1/2 dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 påse kokosflingor (200 g)
200 g ljus blockchoklad
Eventuell dekoration

Blanda smör, sirap, florsocker och vispgrädde i en kastrull. Låt koka i 5-8 minuter, tills smeten blir lite seg.
Tillsätt kokosflingor och låt smeten svalna något.
Rulla små bollar och lägg dem på bakplåtspapper.
Låt stå kallt minst en timma.
Smält chokladen över vattenbad.
Doppa kokosbollarna i chokladen.
Låt stelna på bakplåtspapper.
Förvara kallt.
Jag tycker personligen att de blev godast efter några dagar i kylen!




2 kommentarer:

  1. Kul att du har testat dessa godsaker och också gillade dem! De har verkligen blivit en hit =) Jag tar dock inte åt mig äran för receptet, själv hämtade jag det hos "Bloggfamiljen" för något år sedan. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Ja bountybollar är farligt gott det :-)

    SvaraRadera