onsdag 22 december 2010

Kristyr med vinsten och marängpulver

Detta recept har jag hämtat från Kakmonstren, Pehrnilla som driver bloggen är väldigt duktig på att dekorera kakor, kan rekommendera att ta en titt på hennes pepparkakshus, där ligger en del arbete bakom det :-) Jag har tagit det mer lugnt med spritspåsen, men med denna kristyren gick det väldigt enkelt, den stelnade väldigt fort så skulle man ha strössel på fick man lägga på det direkt. Kanske ska man ha lite mer vatten i, men som Pehrnilla skriver "Hellre för tjock än för lös"
Ingredienserna är lite kluriga att få tag på, inget man köper på Ica direkt.
Marängpulver köpte jag i Malmö på Ultimate Cake. Vinsten var svårare att få tag på, innan jag fick reda på att det finns ganska lättillgängligt i Danmark. Så det är tur att man har nära dit, plus att min moster bor där så hon har "köpt ut" till mig denna gången!
Det blir ganska mycket kristyr av denna satsen, nästa gång ska jag nog testa att halvera den om jag inte behöver så mycket.

0,9 dl varmt vatten
2,5 msk marängpulver
1/2 tsk vinsten
500 g florsocker
Sikta florsockret i en skål.


Blanda det varma vattnet och marängpulvret,vispa i ca 30 sekunder, tillsätt vinsten och vispa i ytterligare 30 sekunder. Tillsätt allt florsocker och vispa tills det blivit tjock och marängliknande ca 10 minuter.
För att få flytande konsistens tillsätter du vatten lite i taget. Du har rätt konsistens på det när du drar en sked tvärsöver kristyrens yta och räknar till 10. Om ytan blivit slät medan du räknar är det rätt konsistens. Bättre lite för tjock än för lös. Blir den för lös rinner den utanför kakans kant. Färga sen med valfri pastafärg och fyll i små spritspåsar. Stäng till påsen upptill med en påsklämma så undviker du spill.

1 kommentar:

  1. Du kan ersätta vinsten med ättika eller skippa det helt. Annars finns det på Strössel & annat.
    När man spritsar händer,konturer skall man ha en väldigt liten tyll typ 1,5. Jag var inte riktig så detaljerad i min beskrivning. Får bli bättre på sånt. Skulle ha skrivit att det blir rätt mycket av det och det är bra att du tar upp det.
    Kristyr stelnar fort. Kul att du provat i alla fall:)
    Fördelen med att göra kristyr på marängpulver är att man kan spara det och vispa upp det efter några dagar det kan man inte om man gör det på äggvita.

    SvaraRadera