torsdag 17 februari 2011

Recept på flowerpaste

Jag testade för några veckor sedan att göra egen flowerpaste. Det var verkligen inget svårt, bara man får tag i cmc som är en av ingredienserna, och som jag inte hittat någon bra "vanlig" ersättare för. Jag köpte min cmc på Ultimate Cake i Malmö när jag ändå hade vägarna förbi där.
Det blev en väldigt bra flowerpaste, kunde inte märka någon skillnad på den och den man köper färdig.
Det enda man ska tänka på är att packa in den riktigt ordentligt. Jag hade flera varv plastfolie runt om, ner i en plastpåse och sedan lade jag allt i en liten plastburk. Man ska helst också dela upp den i mindre bitar när man gjort den så man inte behöver öppna den alltför många gånger.
Man kan lätt tro att det blivit fel när man gjort den, för den blir stenhård. Men efter lite knådande blir den smidig och fin igen.
Receptet har jag hämtat på familjeliv

5 tsk kallt vatten
2 tsk gelantinpulver
500 g siktat florsocker
3 tsk gum tragacanth/cmc
2 tsk vit sirap
3 tsk olja
1 äggvita

1. Blanda gelantin och vatten och låt stå i 30 minuter.
2. Sikta och blanda ihop florsocker och cmc i köksmaskinbunke.
3. Smält gelantinet och blanda i olja och sirap.
4. Häll ner blandningen och äggvitan i bunken och kör en stund tills massan är vit och "stringy".
5. Massan är vid det här laget ganska smulig och man får knåda en stund på bordet för att få ihop den till en sammanhängande klump.
6. Dela upp i mindre bitar och packa in den riktigt ordentligt.
7. Låt vila över natten innan du använder den.

8 kommentarer:

  1. Man skall helst inte använda plastfolie för att slå in sockerdeg.... trots att den skall vara 'vattentät' har plastfolie mikroskopiska små hål och 'andas', och då kan pastorna torka ut mycket snabbare. Vi gör gumpaste för hand från grunden (ett annat recept som inte innehåller kött :-), och förvarar den i dubbla plastpåsar i en Tupperware i rumstemp, mörkt.

    Hoppas att det hjälper något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ni kanske vill dela mer er av ert recept också?

      Radera
  2. Egen flowerpaste har jag aldrig gjort, det måste jag göra när jag köpt CMC

    SvaraRadera
  3. Ultimate Cake: Tack för tipset! Jag som alltid haft plastfolie...och plastpåse... och burk, då kan jag skippa ett moment :-)

    Fluffan: Det tycker jag, inte alls svårt!

    SvaraRadera
  4. Jaha, så bra att göra egen! Jag har förresten hittat CMC-pulver på tårtdecor i gbg, men i deras butik då. Jag brukar blanda det i SP för att göra den ska bli lite stadigare.

    SvaraRadera
  5. Duktigt att göra egen, jag kör marsipan, mest för att det är så gott! Lite svårare att forma dock...

    SvaraRadera
  6. Jag har oxå beställt CMC från Tårtdecor =)
    Vad snällt av dig att lägga ut receptet! Den här FP ska jag prova göra i veckan!
    Då blir det en länk från mig till dig!
    Kram
    //Nellie

    SvaraRadera
  7. Kan man använda glukos istället för sirap?

    SvaraRadera