tisdag 8 februari 2011

Passionsfruktsmuffins




Dessa muffinsen gjorde jag för några veckor sedan, och enligt mig blev de vansinnigt goda, speciellt nybakade! När de var nybakade var de som kanelbullar - omöjligt att bara äta en!
Det speciella med dessa är att antingen tycket man om dem, eller så gör man inte det. De har väldigt mycket smak av passionfrukt, och även lite citrussmak. Tycker man om detta så ska man absolut inte missa att göra dessa godbitar!
Jag valde att göra hälften av satsen till stora muffins och hälften till minimuffins.
Nästa gång ska jag dock ta ut minimuffinsarna ännu lite tidigare, de blev på snudd till brända i botten.
Receptet har jag hämtat från Passion 4 baking.

Ca 12 muffins

150 g socker
100 g mjukt smör
1 tsk vaniljextrakt
2.5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1,5 dl vispgrädde
2 ägg (ska helst ha legat i rumstemperatur i en timme innan)
Saften av 4-5 passionsfrukter
saften av 1/2 citron

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa smör och socker fluffigt, i ca tio minuter.
3. Tillsätt äggen, ett i taget och vispa cirka 2 minuter mellan varje ägg.
4. Tillsätt vaniljen
5. Blanda mjölet och bakpulvret i en annan skål. 
6. Tillsätt hälften av grädden och hälften av mjölblandningen i smeten.
7. Tillsätt passions- och citronsaften tillsammans med resterande grädde och mjölblandning.
8. Fyll muffinsformar till 2/3 smet.
9. Grädda i ugnen, ca 15-20 minuter.

Jag testade även en frosting som verkligen inte lyckades, så den kommer det inget recept på, men en bild kan ni få så kan ni ju se själv att den inte blev helt lyckad :-)

9 kommentarer:

  1. Det låter jätte gott :) måste jag testa!

    SvaraRadera
  2. Gott! Allt med passion blir gott tycker jag!

    SvaraRadera
  3. Så gott!! Passionsfrukt är en riktig hit!

    SvaraRadera
  4. Låter väldigt friskt och gott! Med lite sommarkänsla nästan! :)

    SvaraRadera
  5. Det låter väldigt gott, jag har aldrig provat bakverk med passionsfrukt och är lite nyfiken på om jag skulle gilla det. Är inte så överförtjust i frukter i bakverk, förutom bär då :)

    SvaraRadera
  6. Låter jättegott med passionsfrukt i muffins. Det receptet ska jag komma ihåg.

    SvaraRadera
  7. Mmm.. det här lät gott! måste testa ;)

    SvaraRadera
  8. Kul och originellt att ha i passionsfrukt. Låter jättegott!

    SvaraRadera