onsdag 23 februari 2011

Filmjölksbröd


Detta brödet är så himla gott, nog det bröd jag bakat flest gånger i mitt liv! Det blir oerhört saftigt, och är väldigt enkelt att göra. Det är bara att blanda ihop alla ingredienser och lägga degen i en brödform och in i ugnen, ingen jäsning utan det ska gräddas direkt! Perfekt om man har fil som börjar bli för gammal. 

Till ett bröd behövs:

0,5 liter filmjölk
6 hg rågsikt
1/2 dl sirap
1 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat

1. Blanda ihop allt och lägg i en smord och mjölad brödform
2. Grädda i ugn som är 175 grader, ca en timme.

5 kommentarer:

  1. Filmjölksbröd är himla gott och går alltid fort att göra, bara att blanda ihop och hälla i formen, kan det bli enklare :-)

    SvaraRadera
  2. Filmjölksbröd är jättepraktiskt. Lätt att göra och gott. Bra att du påminde mig, måste ta och baka lite matbröd... kanske lite filmjölksbröd. :-)

    SvaraRadera
  3. Tack för receptet, mycket gott bröd! Jag har länkat till din blogg på min sida :) Ha en bra dag! // Rebecka

    SvaraRadera