tisdag 2 november 2010

Pumpatårta

Centrera


I Halloweentider var ju en pumpatårta på sin plats. Jag testade för första gången att blanda marsipan med sugarpaste för att behålla den fina ytan (och kritvita färgen om jag inte färgat den) Men slippa den väldigt söta smaken som sugarpasten ger. Resultaten blev mycket bra och det kommer jag att använda mig av fler gånger!
Tårtan är gjord av:
chokladtårtbotten lika delar
fylld med after-eightfluff och päronmousse
spacklad med ca 5 dl vispad grädde och täckt med en blandning av marsipan och sugarpaste, ca 1/3 marsipan och 2/3 sugarpaste.
Dekorationerna är gjorda av flowerpaste samt blandingen som blev över efter utkavlingen av locket.

Ska man göra en sån här tårta utan pumpaformen behöver man inte så mycket grädde. Det var för att jag skulle få till den "bulliga" formen som gjorde att jag behövde så mycket. Tårtbottnen gjordes i en rund suffléform, 20 cm i diameter.

Väldigt god blev tårtan i alla fall, jag förstår att detta är en favoritkombination för många!

2 kommentarer:

  1. Kul att du också skafat en blogg, fina grejer du gjort ;-)

    SvaraRadera
  2. Jättefin och annorlunda tårta. Blir lite sugen på att klappa den, den ser så len ut :)

    SvaraRadera