fredag 26 november 2010

Leilas tårtbotten

Detta recept kommer från Leilas "A piece of cake", och min favorit när det gäller ljus tårtbotten. Väldigt enkel med bara tre ingredienser. Det är en sån som verkligen inte är god att äta som den är men blir väldigt bra i tårta!
Jag har aldrig testat att byta ut en del av mjölet mot kakao, men det borde ju funka!

Till en tårtbotten på ca 20 cm (I originalreceptet står det 24 cm men då tycket jag inte den blir tillräckligt hög för att kunna delas i tre...)

4 ägg
1.5 dl socker
1.5 dl vetemjöl

Vispa ägg och socker länge så att det blir riktigt vitt och pösigt, ca 10 minuter
Sikta ner mjölet och blanda försiktigt.
Häll i form och grädda i mitten av ugnen, 200 grader cirka 10-15 minuter.

Nästa gång jag gör den ska jag sänka gallret i ugnen lite, jag fick täcka över den ganska tidigt för att den inte skulle brännas...

2011-01-13: I en 15 cm form har jag halverat receptet, sänkt gallret till ett steg under mitten och gräddat i 13 minuter för ett perfekt resultat!

2011-01-19: I en 25 cm form gjorde jag 1,5 sats. sänkte gallret till ett steg under mitten i ugnen och gräddade först 15 minuter, lade sedan över folie och gräddade i ytterligare fyra minuter.

3 kommentarer:

  1. Det receptet får jag ta och testa, har hennes bakböcker men inte testat hennes tårtbottenrecept

    SvaraRadera
  2. Det receptet har jag inte testat. Jag har hennes böcker men har inte reagerat tidigare på att det inte innehåller något bakpulver. Smidigt!

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde enligt recepten och det blev som pannkakor, ingen bra :(

    SvaraRadera