onsdag 7 mars 2012

Sockerdahlia Steg-för-steg!


Som jag skrev i inlägget om denna tårtan så fotograferade jag steg för steg hur man gör en Dahlia i sockermassa, inte alls svårt faktiskt, men jag tycker att resultatet blir väldigt bra!

Du behöver följande:
Sockermassa, kavel, vatten, pensel och bladutstickare. Jag använde mig enbart av de två minsta  utstickarna.

Börja med att kavla och tryck ut en cirkel. Blommans diameter kommer att bli 1-2 cm större än cirkeln. 

Markera sedan en mindre cirkel inuti, tryck inte den helt igenom!

Tryck ut ett blad, här har jag använt det mellanstora.

 Pensla med vatten i båda ändarna.

"Nyp" ihop båda ändarna, som bilden visar.

Sätt bladet på cirkeln, så att det går ut över kanten och har ena änden mot den inre markerade cirkeln. Gör likadant med fler blad till du har en hel ring.

 Gör nu om det (jag hade samma storlek på bladet även här) och placera bladen så de ligger lite uppå de andra i en ny cirkel. Här är min blomma inte större än att den nästan är klar.

Gör några blad till av den minsta utstickaren och placera dem i mitten som på bilden. Sedan är blomman klar!

8 kommentarer:

  1. Du borde söka till typ "mästerbagaren för tårtor och bakverk" på kanal 7 :) Såg reklam för det igår.... Du hade lätt vunnit hela tävlingen!

    SvaraRadera
  2. http://www.tv4.se/1.2540020/anmal_dig_till_sveriges_storsta_baktavling_pa_sjuan

    Jag tycker att du ska anmäla dig.. =)

    //J

    SvaraRadera
  3. Vilken fin beskrivning på en fin blomma!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att se :) jättefin blomma.

    SvaraRadera
  5. Snygg! den måste jag testa i nått passande skede :)

    SvaraRadera
  6. men ååååå.. jag har jätte länge velat göra den här blomman.. Den är såå vacker.. Men jag har varit osäker på hur jag skall göra den.. Nu vet jag.. TACK för en super bra beskrivnig.. Verkligen jätte fin blev den

    SvaraRadera
  7. Underbar dahlia du gjort och tack för en jättebra beskrivning!

    SvaraRadera
  8. Superfin blomma!! Ja hela tårtan är ju urläcker med som den hamnade på!
    Tack för att du delar med dej av beskrivningen!

    SvaraRadera