måndag 19 mars 2012

Belgiska våfflor i svenskt våffeljärn

Nu är helgens tårtrace över! Blandat med lite annat förra veckan så blev det inte så mycket tid över för att läsa andra bloggar, men nu har jag intagit soffläge och börjat plöja igenom alla blogginlägg jag missat :-)
Innan jag visar resultatet av helgens tårtor tänkte jag tipsa om vad ni kan göra för våfflor till söndagens våffeldag!
Jag testade Leilas recept på belgiska våfflor med chokladsmak för ett tag sedan. Men eftersom jag inte har ett belgiskt våffeljärn gjorde jag dem i mitt vanliga järn. Lite ovanligt med jäst i en våffelsmet, men goda blev de! Även om smaken och storleken inte riktigt blev som belgiska våfflor så blev de väldigt bra!
Vill man inte ha chokladsmaken i dem utesluter man bara chokladen och muskovadosockret. 

Receptet ger 4 belgiska våfflor, och ca 12 "vanliga"

2 ägg
125 g smör
2 1/2 dl mjölk
2 dl vatten
12 g jäst
3/4 dl socker
1 tsk salt
2 tsk vaniljsocker
6 1/2 dl vetemjöl
100 g mörk choklad
2 1/2 dl mörkt muskovadosocker

1. Smält smöret, tillsätt mjölk och vatten och låt allt bli fingervarmt.
2. Smula jästen i en bunke och lös upp den med vätskan.
3. Separera äggulorna från vitorna, spara båda delarna.
4. Tillsätt gulor, socker, salt, vaniljsocker och vetemjöl i smeten och rör till en jämn smet.
5. Vispa vitorna till mjuka vita toppar och vänd försiktigt ner i smeten.
6. Låt smeten vila i ca 20 minuter.
7. Smält chokladen och blanda den med muskovadosockret.
8. Blanda chokladblandningen i smeten.
9. Värm ett våffeljärn och grädda några minuter.

5 kommentarer:

  1. Jag är så sugen på att göra belgiska våfflor jag också. Ska defintivt testa det här receptet!

    Jag så i Lidl reklam att på torsdag så får de in Belgiska våffeljärn för 169:-. Jag har handlat en hel del på Lidl i Grekland och deras grejer har varit riktigt bra.

    / Madde

    SvaraRadera
    Svar
    1. 169 kr är ju superbilligt för belgiska våffeljärn! Det ska jag köpa till min syster i present om jag får tag på så tack för tipset!!

      Linda, dina våfflor ser jättefina ut! Jag ska nog testa att grädda belgiska våfflor i vanligt våffeljärn också :-)

      Radera
  2. ja med vill så gärna göra våfflor,speciellt belgiska men har inte något våffeljärn.
    a dem ser ju så smarriga ut,mums

    SvaraRadera
  3. Låter gott! Jag har inte heller våffeljärn, något som borde inhandlas :)

    SvaraRadera