tisdag 19 april 2011

Mimmitårta

Tova hade tvåårskalas i söndags, och hennes mamma ville ha en mimmitårta. Hon hade sett en tårta hos bakverk och fikastunder och ville ha en liknande i rosa eller rött.
Denna tårtan är helt fri från nötter och mandel. Och eftersom sugarpaste är väldigt svår att färga svart själv, och köpt svart sp inte alls smakar bra så passade jag på att testa tekniken frozen buttercream transfer.
Det var väldigt enkelt, och gick väldigt snabbt att göra! Betydligt snabbare än att skära ut alla delar!
Två likadana tårtor blev det som innehöll:
Ljusa bottnar
Kolakräm och vaniljmousse i den ena
Vaniljmousse och blåbärsmousse i den andra
spacklade med smörkräm
Täckta med sugarpaste.
Dekorationer i sugarpaste och smörkräm

Grattis Tova på födelsedagen!

9 kommentarer:

  1. Vilken fin tårta. Hur gör man frozen buttercream transfer? Kommer det en beskrivning? Lät intressant. :-)

    SvaraRadera
  2. Tack! Det kommer nog en beskrivning framöver! Det går ut på samma princip som när man dekorerar kakor, fast detta är smörkräm som man spritsar ut och sedan fryser.

    SvaraRadera
  3. Jätteinspirerande blogg du har!
    Keep up the good work!
    /Marina

    SvaraRadera
  4. Fin! :)
    Vad har du använt för att få bokstäverna så fina?

    SvaraRadera
  5. Jättesöt tårta! Har läst om den där frozen buttercream-tekniken inte inte vågat pröva, så skoj om du gör en beskrivning i något skede! :)

    SvaraRadera
  6. Tack :-) Ulrika: Jag har tryckt ut bokstäverna med plastfolie emellan, enklaste och snyggaste sättet tycker jag :-) klickar du på etiketten steg- för steg beskrivningar kommer du till ett mer detaljera inlägg hur jag gör!

    SvaraRadera
  7. Mimmi! Det kallar jag min dotter för :) Kalasfin tårta! Gillar detaljerna med "piggarna" runt om!

    SvaraRadera
  8. tack för 2 underbart goda och fina tårtor

    SvaraRadera