onsdag 25 maj 2011

Browniemuffins

Dessa muffins blir riktigt goda! Påminner om Leilas kladdkakemuffins men dessa är snäppet godare tycker jag! Receptet har jag hittat hos Tove, och det är ett litet recept, som ger fyra stora muffins, alltså en tredjedel av ett vanligt muffinsrecept. Jag valde att göra minimuffins, och fick då ut cirka fjorton stycken. De blev hur goda som helst, så ett test av dessa rekommenderas, de var även väldigt enkla att göra!

Browniemuffins
ca 4 normalstora eller 14 mini

40 g mörk choklad
40 g smör
85 g socker
en droppe vaniljessans
1 stort ägg
35 g mjöl

1. Smält chokladen tillsammans med smöret. Låt svalna en aning.
2. Rör ner sockret, vaniljessansen (man behöver inte vispa!) och ägget, blanda ordentligt.
3. Blanda ner mjölet.
4. Fördela smeten i fyra muffinsformar och grädda i mitten av ugnen i 170 grader i ca 20 minuter för stora och cirka 10-15 minuter för mini. 

3 kommentarer:

  1. Roligt att du testat och godkänt dem. :) De brukar nog vara omtyckta och så är de ju väldigt lättgjorda. Själv tycker jag också de påminner om Leilas kladdkaksmuffins, men nästan så att kladdkaksmuffinsen är en aning godare. :)

    SvaraRadera
  2. Uch vad de vattnas... Allt med choklad är syndigt gott ;)
    Med risk att vara lite tjatig... Nu tror jag att min länk ska funka. Vill du testa???

    SvaraRadera
  3. Mmmmums!
    Perfekt med ett recept som ger lagom till en fika, så slipper man frestas av de som blir över.. ;)

    SvaraRadera