söndag 20 mars 2011

Spisbröd

I går morse vaknade jag mycket tidigare än resten av familjen, och gick upp och bakade detta bröd till frukosten. Det är ett snabbakat bröd eftersom det inte behöver jäsas och är som allra godast nybakat.
Det kan nog vara gott att tillsätta lite brödkryddor också, men min sambo är inte så glad för det så jag gjorde inte det. 
Receptet är hämtat hos Erika som har den fina bloggen bakglädje.

16 stycken

75 g smör
11 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk salt
5 dl filmjölk

1. Smält smöret och låt det svalna.
2. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt filmjölken och smöret.
3. Arbeta snabbt ihop till en slät deg.
4. Häll ut degen på mjölat bakboch dela i 16 bitar.
5. Kavla ut varje degbit till en rund kaka.
6. Kavla med en kruskavel eller nagga kakan med en gaffel.
7. Stek bröden i en torr och het stekpanna tills de fått fin färg, cirka 2 minuter på varje sida.
8. Lägg spisbröden på hög under en bakdk att svalna något, servera dem lite ljumma.

3 kommentarer:

  1. Vad kul att du testade det receptet. Jag hade tänkt göra dem imorse, men vi hade så mycket bröd över så det blev inte av. :-)
    Mycket fint du gjort på sistonne!

    SvaraRadera
  2. Gott!! Har ätit något liknande hos min bror en gång. Fast det va nog "hällakakor" eller något sånt..

    SvaraRadera
  3. Härligt att få sätta sej till nybakat på bordet, lyxig helgfrukost.

    SvaraRadera