lördag 25 december 2010

Pepparkakspannacotta i lightvariant



Mamma brukar göra en pannacotta på yoghurt i stället för grädde, som blir minst lika god, och som är betydligt nyttigare. Nu i Jultider så passar det ju bra att göra en pepparkaksvariant av detta. Jag vet inte hur det är i övriga Sverige, men Skånemejerier har varje jul en pepparkaksfil i sitt mejerisortiment, så jag testade att ha denna som bas i stället, vilket inte blev helt lyckat. Den stelnade inte så bra som vanlig pannacotta trots mer gelatin än originalreceptet, och smaken var så svag så jag fick ändå tillsätta pepparkakskryddor. Men det var ändå bra att ha testat det. Nästa gång ska jag ta vanlig yoghurt och smaksätta med pepparkakskryddor istället.
Men originalreceptet är så himla bra, så det kommer här, så kan ni själva testa, det är det väl värt! Receptet har jag hämtat från mammas hemsida.

Yoghurtspannacotta, 6 portioner

3 gelatinblad

6 dl vaniljyoghurt 2%

1/2 dl florsocker

2 tsk vaniljsocker


1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min.

2. Smaksätt yoghurten med flor- och vaniljsocker (använder man annan sorts yoghurt kan det vara en idé att blanda i typ hälften av sockren först och sedan smaka av så det inte blir för sött.

3. Ta upp gelatinbladen. Smält dem antingen i en kopp i en kastrull med sjudande vatten eller några sekunder i mikrovågsugnen, blanda ner det i yoghurten.

3. Häll upp i serveringsglas och ställ kallt i minst 4 timmar.


För en som har en inblick i viktväktarnas värld kan jag berätta att en portion är 2 propoints.


4 kommentarer:

  1. Tack för tipset älskar allt pepparkakssmakande!

    SvaraRadera
  2. Vad gott med pannacotta på yoghurt! Det kan ju behövas när man vill vara lite nyttig... Jag provade att laga det på fil en gång, men det smakade tyvärr illa som attan... ;-)

    SvaraRadera