söndag 25 september 2011

Strassburgare


Dessa små, frasiga och väldigt goda kakor gjorde jag för några veckor sedan, och de är några av min sambos favoritkakor. Min syster introducerade dessa kakor för oss för några år sedan, och sedan dess har de varit en riktig favorit.
De ska spritsas ut, men det fungerar lika bra att klicka ut dem om man vill det. Ett tips är att låta smöret bli riktigt mjukt, och spritsa med en stor tyll, annars kan det bli väldigt trögt att få igenom smeten!
Jag testade att spritsa rosor, de var ju lite snyggare innan de åkte in i ugnen, då de sjönk ihop lite :-)
När kakorna svalnat smälter man bara lite choklad och doppar botten i och sätter ihop två och två.

Till cirka 25-30 enkla kakor behövs:

100 g smör
1/2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
1 1/4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl

mörk choklad att doppa i

1. Vispa matfett, florsocker och vaniljsocker mycket pösigt.
2. Tillsätt de två mjölsorterna, lite i sänder och vispa hela tiden.
3. Spritsa degen på bakplåtspapper.
4. Grädda i mitten av ugnen, 175 grader, i cirka 10 minuter.
5. Smält chokladen i vattenbad eller mikrovågsugn och doppa bottnen på en kaka och sätt ihop med en annan. Låt stelna.

6 kommentarer:

  1. Oh så gott, sånna har jag tänkt länge att jag ska testa på att baka. Du är grym på rosor, by the way - vilken tyll använder du?

    SvaraRadera
  2. Mmm vackra kakor! Ser väldigt gott ut :-)

    SvaraRadera
  3. Nog dom vackraste kakorna jag sett! Ser goda ut också. :o)

    SvaraRadera
  4. Klart de vackraste strassburgare jag sett..

    SvaraRadera
  5. Tjusiga! Burken gillas också skarpt :)

    SvaraRadera