onsdag 11 maj 2011

Frozen buttercream transfer, steg- för steg!


Frozen buttercream transfer är en teknik som passar bra när man ska göra platta figurer, det går mycket snabbare än att skära ut i sockermassa. Man ska bara tänka på att få in smörkrämen i alla små hörn så det inte blir luftbubblor! Nedan visar jag hur jag gjorde en Molly Mus. Jag har använt mig av detta receptet på smörkräm.
Börja med att printa ut bilden i den storlek du vill ha.
 Tejpa fast bilden på ett stabilt underlag, här har jag en liten skärbräda. Lägg sedan plast ovanpå och tejpa även fast denna så det inte glider runt.
 Börja med att spritsa linjerna runt om. Dessa är ganska tunna på denna bilden så jag valde tyllen med det minsta hålet.

 Nedan har jag spritsat ut allt det svarta, syns lite dåligt kanske... När man spritsar ut linjer så håll tyllen en bit ovanför så smörkrämen "faller" ut på plasten, betydligt lättare att få snygga linjer då!
 Eftersom alla hjärtan på klänningen var fristående fyllde jag även i dessa med gul smörkräm. Nu tog jag bilden lite mer från sidan, syns lite bättre då!
 Lägg sedan allt i frysen en bra stund. Det ska frysa riktigt ordentligt, mellan varven, annars finns risk att färgerna smetar ihop sig. När linjerna är helt frusna är det dags att fylla i nästa fält med färg, och när det är gjort är det in i frysen igen som gäller! Det blir några vändor in och ut ut frysen :-) Fortsätt så tills allt är ifyllt.
 Lägg in i frysen igen. ta sedan ut det en sista gång, och bre ett jämnt lager smörkräm över hela figuren.
 Låt den frysa en sista gång, sedan är den klar! Lossa den försiktigt från plasten och lägg på tårtan!

7 kommentarer:

  1. Superbra beskrivning! Det måste jag testa. :-)

    SvaraRadera
  2. aha, är det sååå man gör! smart! :)
    Ser lite pilligt ut men det blev väldigt fint!
    Tack för så bra beskrivning :D

    SvaraRadera
  3. Jätte smart! Detta kommer garanterat att testas här hemma :)

    SvaraRadera
  4. hahha Vilken grej! Har aldrig ens hört talas om... :/ Men ser ju riktigt kul ut. Hur smakar den sen då? Som vanligt?? Och när den tinar på tårtan, smälter den då och rinner ut? Många frågor... sorry :)

    SvaraRadera
  5. Vilka otroligt fina tårtor :)

    SvaraRadera
  6. Vad många roliga tips du har! Så kul när man lär sig lite nytt :). Tack för en bra blogg!!

    SvaraRadera
  7. vilka tårtor du gör, såå fina!
    Hoppas att jag kan få svar på en fråga :)
    Hur tidigt i förväg kan man göra en figur? och lägger man den bara på tårtan? eller hur får man den att "stanna" :)
    Tack på förhand
    / Lena

    SvaraRadera