torsdag 5 april 2012

Passionscheescake

Jag lovade min kollega Gail att få ut denna cheescake på bloggen snart, så den kommer lite före i turordningen av allt annat jag gjort :-)
Vi hade lite hej-då-lycka-till-knytkalas för min kollega Alice i går kväll, och jag tog bland annat med dessert som bestod av denna passionscheescake. Jag har gått och sneglat på receptet länge i Leilas "One more slice", och nu fick jag äntligen ett bra tillfälle att testa!
Jag älskar smaken av passionsfrukt, och hade nog kunnat tänka mig ännu mera smak i cheescaken, men då får man lägga till ytterligare saft av frukterna (som redan är 15 stycken!) och jag kan tänkta mig att det är alldeles lagom för de flesta :-)
Kakan är gjord i en 24 cm form, och blir ganska hög så den räcker till en hel del. Vi skar upp den i 12 rejäla bitar, och det hade nog räckt med att ta halva 2/3 av bitarnas storlek, så den räcker till en hel del!
Kan varmt rekommendera den som en påskdessert nu till helgen!

Passion cheescake

Botten:
300g digestivekex
150 g smör

Fyllning:
600 g philadelphiaost
2 1/2 dl (1 paket) Kesella 10%
1 dl strösocker
1 dl majsstärkelse (Maizena)
3 ägg
200 g vit choklad
saft av 15 passionsfrukter

1. Dela passionsfrukterna och skrapa ur köttet, sila och ta vara på saften. Det behövs ca 1 1/2 dl saft.
2. Mixa kex i en mixer, smält smöret och blanda det med kexsmulorna.
3. Tryck ut kexblandningen i botten av en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
4. Förgrädda botten i ugnen 175 grader, och låt sedan svalna.
5. Vispa philadelphiaost och kesella krämigt i en skål.
6. Rör ner strösocker och majsstärkelse.
7. Rör ner äggen, ett i taget och sist passionssaften.
8. Bryt chokladen i bitar och smält i vattenbad eller mikrovågsugn, blanda ner den i smeten.
9. Häll smeten över kexbotten.
10. Grädda i 175 ca 50 minuter. Täck eventuellt med aluminiumfolie mot slutet om den ser mörk ut.
11. Stäng av ugnen och låt kakan stå i eftervärme i cirka 30 minuter.

5 kommentarer:

  1. Passionsfrukt är så god och passar mycket bra i bakverk! Glad påsk!

    SvaraRadera
  2. Älskar passion. Mums!! Synd det så dyra bara. Vilkens din favorit cupcake? Håller på testa lite i
    Olika men har inte hittat en favorit än.

    SvaraRadera
  3. En något dum fråga kanske, men... tar du med kärnorna till passionsfrukterna eller plockas de bort?

    SvaraRadera
  4. Det är absolut ingen dum fråga! Kärnorna får inte följa med!

    SvaraRadera