söndag 10 februari 2013

GI hamburgerbröd/ frukostbröd och länktips

Vi försöker att vara lite nyttigare här hemma, och både mat och bak innehåller lägre andel fett och kolhydrater.
Jag måste tipsa om en tjej som har bloggen Tasty Health. Hon bakar väldigt mycket godsaker, alltid utan socker och vitt mjöl, och det ser så sjukt gott ut alltihop!
Jag har gjort mycket enligt hennes recept, både frukost och sötare recept, och det är också därifrån receptet på dagens bröd kommer. Det är glutenfria hamburgerbröd, men som nog också fungerar fint som frukostbröd. Mättande och kraftigt bröd som går snabbt att baka!

Till tre bröd behövs:

250 g lättkesella
50 g havregryn malt till ett mjöl (jag brukar köra havregryn i mixern)
1 dl (55g) bovetemjöl (Du kan använda annat mjöl, tex rismjöl, sojamjöl, fullkornsmjöl osv.)
2 tsk fiberhusk
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 tsk pizzakrydda (jag hade timjan)
1/2 msk sesamfrön

1. Sätt ugnen på 200 C.
2. Ha i alla ingredienser i en skål och blanda ihop allt till en ganska kletig massa.
3. Forma till 3 lika stora bullar och lätt på en bakplåt klädd med bakplåtspapper. Strö lite sesamfrön på bullarna.
4. Grädda i ca 15-20 minuter, eller tills de fått en fin brun färg. Ta ut och knacka på botten. Låter de ihåliga är de klara. Låt svalna.


1 kommentar:

  1. Vad roligt att du gillar min sida, bröden ser jättegoda ut :) /Sanna aka Tasty Health

    SvaraRadera