torsdag 8 mars 2012

Ostbagels

Nu har det varit mycket tårtor på sistone, och jag har fortfarande tre tårtor som jag inte hunnit lägga upp men tänkte sticka emellan med att annat recept så länge som absolut inte får glömmas bort!

De här bagelsen är verkligen galet goda! Tycker man om ostbullar kommer man älska dessa! Jag gjorde några ostbagels för ett tag sedan när jag även gjorde en vanlig sats bagels. Och dessa blev i särklass de godaste! Funkar jättebra att äta precis om de är, behövs inget pålägg, de är lika goda ändå!
Jag hade i riven Västerbottenost som har en rejäl smak och säkert hjälpte till att göra dessa så goda!

Receptet ger 12 bagels, och är hämtat ur Leilas "One more slice"

25 g jäst
5 dl ljummet vatten
1 msk
salt
2 msk flytande honung12-13 dl vetemjöl special
250 g riven lagrad hårdost
Vatten till kokning
 
1 st uppvispad äggvita till pensling.

1. Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, salt, honung.
2. Tillsätt lite mjöl i taget och därefter 2/3 av osten.
3. Arbeta degen i maskin i cirka 5 minuter. Degen skall vara stum och ganska hård.
4. Låt den jäsa i bunken till dubbel storlek under bakduk i cirka 50 minuter.
5. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 12 bitar.
6. Forma varje bit till en rund bulle och tryck ut ett hål i mitten med hjälp av pekfingret. Snurra degbiten runt fingret så att en större ring bildas, hålet ska bli ganska stort, det jäser ihop mycket!
7. Jäs bagelsen under bakduk på en plåt med bakplåtspapper i cirka 45 minuter.
8. Koka upp vatten i en stor kastrull.
9. Sätt ugnen på 175 grader.
10. Koka degringarna i vattnet, några i taget, i cirka 2-3 minuter på varje sida.
11. Låt dem torka av på en ren kökshandduk.
12. Lägg över dem på plåten med bakplåtspapper och pensla med uppvispad äggvita och strö över resten av osten.
13. Grädda bröden gyllene mitt i ugnen i 20-25 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar