onsdag 1 februari 2012

Devil's chocolate cake

Denna tårtan gjorde jag till min systerson när han fyllde ett. Devil's chocolate cake är ju en ganska omtalad tårta som brukar få beröm så jag har varit sugen länge på att testa den. Och när jag fick fria händer med smaksättningen tig jag chansen :-) Dock kan jag nog säga att jag hade förväntat mig mer. Jag vet inte om det är för att man går hårt ut med höga förväntningar, men kakan var helt ok, god att äta och mäktig som tusan, men nog inte mer.
Receptet är hämtat från boken "Två systrars söta"

200g rumsvarmt smör eller margarin
3 dl socker
3 ägg
1 1/2 dl kakao
5 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
3 dl vatten

Chokladkräm:
500g mörk choklad (minst 50% kakao)
1 dl vispgrädde
150 g smör

1. Sätt ugnen på 175 grader, smörj och mjöla en rund bakform, ca 2 liter.
2. Vispa smör och socker poröst. Tillsätt äggen ett i taget.
3. Blanda de torra ingredienserna och varva ner dem tillsammans med vattnet i smeten, vispa till en slät smet.
4. Häll smeten i formen och grädda i ca 40 minuter eller tills en provsticka är torr.
5. Låt kakan svalna på galler och gör i ordning chokladkrämen:
6. Smält chokladen tillsammans med grädde och smör i en skål över vattenbad. Låt svalna helt.
7. Vispa sedan med elvisp till en slät kräm.
8. När kakan är kall, dela den i två bottnar och bred chokladkräm på den undre delen.
9. Lägg försiktigt på den övre delen och och bred resten av krämen över hela kakan.

1 kommentar:

  1. Så jag känner igen mig, vet inte om jag blivit ännu mera kräsen på sistone men blir ofta besviken på nya recept nuförtiden... Den här tårtan har jag också gjort för länge sen, tyckte väl ungefär som du och har inte gjort den sen flera gånger...

    SvaraRadera